Ja, ook ik ben er met open ogen ingetrapt. Ik had beter eerst wat naslag kunnen doen op internet, zodat ik op de hoogte was geweest van het schandalige verdienmodel van deze club die is opgericht vanuit een oprechte liefde voor het bijwonen van evenementen. Yeah, right...
(1) Op vrijdagavond 15 maart bestelde ik twee tickets (Eerbetoon aan Wim Sonneveld/Schouwburg Tilburg) 1e rang, voor de voorstelling van dinsdag 19 maart. Deze werden geadverteerd voor € 45 p/stuk. Inclusief reserveringskosten (€ 12,50) zou dit uitkomen op een totaalbedrag van € 102,50. Uiteindelijk rekende ik € 160,50 af, hetgeen betekent dat ik per ticket € 74 betaalde: € 29 meer dan de reguliere prijs, +64%. Ik kwam hier overigens pas dagen later achter; had dit uiteraard meteen moeten zien en de kaartjes niet moeten kopen.
(2) Op maandag 18 maart ontving ik een melding dat de door de topticketshop geadverteerde tickets helaas uitverkocht waren, maar dat dit door een 'fout in het reserveringssysteem' niet zichtbaar was geweest. Inmiddels ben ik er achtergekomen dat deze ’truc’, want dat is het, vaker door topticketshop wordt gebruikt. Deze zgn. ‘fout in het reserveringssysteem' verhinderde overigens niet dat er € 160,50 van mijn rekening werd afgeschreven (dat dan weer niet..).
(3) Gelukkig waren er nog wel 2e rangs tickets beschikbaar voor de voorstelling. Deze werden mij aangeboden voor € 5 minder per stuk (het reguliere verschil); de € 10 zouden retour worden gestort (hetgeen overigens inmiddels is gebeurd).
(4) Toen ik vervolgens middels een e-mail liet weten dat ik het eigenlijk vreemd vond dat ik nu voor de beide 2e rangs kaartjes maar liefst € 150,50 had afgerekend, kwam voor mij de aap uit de mouw: de topticketshop als ‘secundair ticketbureau’ kan rekenen wat het wil. Zo heb ik nu dus voor mijn twee 2e rangs kaartjes uiteindelijk € 69 p/stuk betaald, i.p.v. € 40. Dit leverde de topticketshop dus een nog hogere marge op (!), namelijk +72,50% (i.p.v. eerder nog +64%). Ergo: de truc van de 'fout in het reserveringssysteem' werkt!
Reclameren hielp natuurlijk niet. De enige reactie die ik ontving was dat ik dit allemaal had kunnen weten wanneer ik de website beter had bekeken. Dat is inderdaad zo: hand in eigen boezem steken. Waar ik echter geen reactie op ontving is op bovenstaande constatering (4).
Sterke punten
Heb er in mijn communicatie met hen geen kunnen ontdekken.
Zwakke punten
Klantenservice die geen antwoord op vragen geeft, anders dan dat ik het allemaal had kunnen weten.